Start Programy Projekty
Projekty edukacyjne
Śladami Zenka Zająca PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
środa, 09 lipca 2014 22:42

„Śladami Zenka Zająca”  to projekt edukacyjny, który został zrealizowany przez Zespół Przedszkolno – Szkolno – Gimnazjany w Rostarzewie oraz Zespół Szkolno – Przedszkolny w Jabłonnie. Przedsięwzięcie to jest efektem wielu lat działań związanych z kultywowaniem pamięci o wydarzeniach w KWK „Wujek” w Katowicach w grudniu 1981 roku oraz śmierci dziewięciu górników, w tym Zenka Zająca, absolwenta szkoły w Rostarzewie.

Obchody kolejnych rocznic pacyfikacji kopalni „Wujek”, spotkania z uczestnikami oraz świadkami wydarzeń stanowią dla uczniów inspirację do podejmowania kolejnych wyzwań mających na celu przybliżenie wiedzy o stanie wojennym oraz jego ofiarach, w tym o Zenku Zającu.

Uroczystości te zachęciły również uczniów z Jabłonny do opracowania biografii górnika i umieszczenia jej w realizowanym przez siebie projekcie pt. „Cyfrowa Dziecięca Encyklopedia Wielkopolan”.

Niewątpliwie wielu wiadomości na temat życia i śmierci Zenka Zająca  dostarczyły spotkania z inicjatorami, organizatorami działań związanych z pielęgnowaniem pamięci o wydarzeniach w KWK „Wujek” oraz wyjazd do Katowic.

W poniedziałek, dnia 23 czerwca 2014 roku grupa 23 uczniów Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Jabłonnie oraz Zespołu Przedszkolno – Szkolno – Gimnazjalnego w Rostarzewie pod opieką nauczycieli z obu placówek:  Beaty Dziwis, Kariny Hypty oraz Tomasza Helbina  udała się na Śląsk, aby tam lepiej poznać historię życia oraz okoliczności śmierci Zenka Zająca.

Pierwsze kroku uczestników projektu „Śladami Zenka Zająca” prowadziły do  Muzeum Izby Pamięci Kopalni Wujek w Katowicach. Lekcja historii przeprowadzona w muzeum  przez pana Stanisława Płatka - przewodniczącego Społecznego Komitetu Pamięci Górników KWK „Wujek” w Katowicach, uczestnika wydarzeń w grudniu 1981 roku  dostarczyła uczniom wiedzy na temat okoliczności wybuchu stanu wojennego, strajku  górników, przebiegu pacyfikacji kopalni oraz jej ofiar. Podczas spotkania dzieci obejrzały filmy – relacje naocznych świadków pacyfikacji oraz poszkodowanych górników. Wspomnienia te, kontakt z panem S. Płatkiem, wystrój muzeum wywarły na wszystkich ogromne wrażenie.

Podsumowując tę lekcję historii, pan Robert Ciupa -  Dyrektor Śląskiego Centrum Wolności i Solidarności w Katowicach przedstawił swoje rozważania na temat znaczenia słowa „wolność”.  Kończąc wizytę na ulicy Wincentego Pola, przy której znajduje się kopalnia, uczestnicy projektu „Śladami Zenka Zająca” wraz z opiekunami oraz pracownikami muzeum złożyli kwiaty i zapalili znicze pod Pomnikiem poległych górników KWK „Wujek”.

Następnie uczestnicy wyprawy udali się na cmentarz w Katowicach Piotrowicach, na którym pochowano dwie ofiary pacyfikacji: Ryszarda Gzika i Zbigniewa Wilka.

Namiastkę prawdziwej pracy górnika uczniowie poznali dzięki wizycie w Zabytkowej Kopalni Guido w Zabrzu. Zjazd szolą na poziom 320 dostarczył wszystkim niesamowitych emocji. Lampki, w które wyposażono grupę,  rozświetlały ciemne, niskie korytarze, a kaski zabezpieczały głowy przed nieuniknionymi urazami. Lekcja muzealna pt. „„Kopalnia Guido bez tajemnic” wyposażyła dzieci w wiadomości na temat warunków codziennej pracy górników, urządzeń i maszyn wykorzystywanych  pod ziemią oraz zasad zachowania się ludzi w sytuacjach ekstremalnych.

Podczas realizacji projektu uczniowie obu szkół mieli okazję zwiedzić Centralne Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach, które słynie ze wspaniałych eksponatów ukazujących historię straży pożarnej na ziemiach polskich.

Projekt „Śladami Zenka Zająca” dostarczył uczniom nowych wiadomości na temat wydarzeń w grudniu 1981roku na Śląsku, które zostaną wykorzystane w procesie dydaktyczno - wychowawczym szkół.

 

Realizatorzy projektu pt. „Śladami Zenka Zająca” serdecznie dziękują wszystkim, którzy pomogli w organizacji wyjazdu, a w szczególności:

-      Panu Gerardowi Tomiakowi  - Burmistrzowi Rakoniewic za wsparcie działań projektowych poprzez zapewnienie transportu oraz noclegu;

-      Społecznemu Komitetowi Pamięci Górników KWK „Wujek” w Katowicach Poległych 16 grudnia 1981r. za bardzo miłe przyjęcie i kolejną lekcję historii;

-      panu Robertowi Ciupa – Dyrektorowi Śląskiego Centrum Wolności i Solidarności w Katowicach za bardzo miłe przyjęcie oraz  gościnę;

-      Panu Włodzimierzowi Bareli – Dyrektorowi  Centralnego Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach  za bardzo miłe przyjęcie, opiekę oraz gościnę.

 

Beata Dziwis

wkatowicach0001
wkatowicach0001
wkatowicach0002
wkatowicach0003
wkatowicach0004
wkatowicach0005
wkatowicach0006
wkatowicach0007
wkatowicach0008
wkatowicach0009
wkatowicach0010
wkatowicach0011
wkatowicach0012
wkatowicach0013
wkatowicach0014
wkatowicach0015
wkatowicach0016
wkatowicach0017
wkatowicach0018
wkatowicach0019
wkatowicach0020
wkatowicach0021
wkatowicach0022
wkatowicach0023
wkatowicach0024
wkatowicach0025
wkatowicach0026
wkatowicach0027

 
W ciszy więcej usłyszysz PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
poniedziałek, 02 czerwca 2014 21:16

Projekt   „W ciszy więcej usłyszysz”- 3 edycja e- Szkoła Wielkopolska

W piątek, 23 maja 2014 r. na apelu szkolnym, dwunastoosobowa grupa gimnazjalistów  podsumowała realizowany od grudnia 2013 r. do końca maja 2014 r.  projekt pt. „W ciszy więcej usłyszysz” w ramach 3 edycji Projektu e-Szkoła Wielkopolska. Do zespołu należeli: Anita Adamczak – lider, Joanna Domańska, Magdalena Marciniak, Angelika Szymańska, Joanna Szczepaniak, Adrianna Wiśniewska, Arek Gromek, Marek Mocek, Mikołaj Mikołajczyk, Paweł Przybyła, Adrian Przybyła i Tobiasz Przybyła.

Opiekunem grupy była mgr Maria Nowak.

Głównym celem  działań było poznanie problemu hałasu, jego negatywnego wpływu na zdrowie i samopoczucie, badanie natężenia hałasu w szkole  i otaczającym środowisku, wyłonienie najgłośniejszych miejsc, a także  podjęcie działań w kierunku wyciszenia szkolnych przerw. Projekt  miał również   zwrócić uwagę na coraz większy problem hałasu we współczesnym świecie. Atakuje nas w domu, w szkole, w pracy, na ulicy. Hałas jest szkodliwy. Ekolodzy mówią, że  to specyficzne zanieczyszczenie środowiska. Skraca życie człowieka przeciętnie o 10 lat. Jest też groźny dla roślin i zwierząt. Kłopoty ze słyszeniem ma co szósty uczeń w szkole. Skutkiem nieodwracalnym działania hałasu jest postępująca utrata słuchu.

Realizacja projektu zaczęła się od zdobywania wiedzy dotyczącej budowy ucha, procesu słyszenia, istoty dźwięku i szkodliwości hałasu o dużym natężeniu.

Uczestniczyliśmy w spotkaniu  z profesorem fizyki panem Mirosławem Janowiczem oraz z kołem naukowym i naukowcami z Wydziału Fizyki i Akustyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zwiedziliśmy najnowszą komorę bezechową w Instytucie Akustyki UAM w Poznaniu. Rozmawialiśmy ze światowej sławy  akustykiem prof. dr hab. Rufinem Makarewiczem.

Odwiedziliśmy Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Poznaniu, aby zobaczyć najnowsze urządzenia do pomiaru hałasu w środowisku i zapoznać się z aktualnymi  problemami naszego województwa.

Spotkaliśmy się  ze specjalistą z zakresu BHP panią Agnieszką Sibilską-Broczkowską na temat szkodliwości hałasu. Następnie przystąpiliśmy do badań ankietowych i pomiarów hałasu decybelomierzem w szkole i na ulicach Rostarzewa. Wyniki badań udowodniły, że przekroczone są  normy dopuszczalnego hałasu  w szkole i otoczeniu.  Pokazuje to prezentacja multimedialna na naszej projektowej stronie internetowej oraz plakaty z punktami  natężenia hałasu na  mapie Rostarzewa i planach budynku szkoły ( na gazetkach szkolnych).

Zbadaliśmy własny słuch testem on-line, a spotkanie z panią Agnieszką Przybyłą – logopedą  przekonało zespół, że warto dbać o słuch.

Postanowiliśmy zaproponować kilka działań w każdy kwietniowy piątek na długiej przerwie, aby hałas dochodzący do 85 dB wyciszyć. Temu służyła muzyka relaksacyjna, znaczki na drzwiach z prośbą o ciszę, plakaty, ulotki promocyjne.

Na apelu podsumowującym projekt  pokazaliśmy nasze dodatkowe propozycje: pokaz muzyczny, skecz oraz doświadczenie.

Angelika Szymańska przedstawiła piosenkę  Ani Wyszkoni pt. „Czy ten pan i pan” językiem migowym.  W skeczu pt. „Hałas w szkole” zaprezentowali  się nasi koledzy i koleżanki z zespołu. Doświadczenie z łyżkami udowodniło, że szkodliwe jest używanie słuchawek i długotrwałe słuchanie głośnej muzyki.

POKOCHAJ CISZĘ , BO W CISZY WIĘCEJ USŁYSZYSZ !

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć i filmu z podsumowania projektu oraz  całej projektowej strony internetowej, która przedstawia pełny obraz wspólnych działań, a jednocześnie prosimy o  głosy poparcia i wysoką ocenę  projektu. Od początku lipca do jego końca można na nasz projekt  zagłosować wchodząc na nasz adres:

http://w ciszy więcej usłyszysz.pl

lub strona www.eszkoła-wielkopolska.pl (wybrać: mapkę - powiat grodziski, potem Gimnazjum Rostarzewo – 3 edycja - projekt: „W ciszy więcej usłyszysz”)

Maria Nowak

dzien_ciszy0001
dzien_ciszy0001
dzien_ciszy0002
dzien_ciszy0003
dzien_ciszy0004
dzien_ciszy0005
dzien_ciszy0006
dzien_ciszy0007
dzien_ciszy0008
dzien_ciszy0009
dzien_ciszy0010
dzien_ciszy0011
dzien_ciszy0012
dzien_ciszy0013
dzien_ciszy0014
dzien_ciszy0015
dzien_ciszy0016
dzien_ciszy0017

 
III część projektu międzynarodowego PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
poniedziałek, 02 czerwca 2014 00:00

23 maja br. uczniowie gimnazjum przedstawili trzecią i ostatnią część projektu Teatru Forum.

Grupa projektowa przedstawiła zagadnienia Unii Europejskiej dotyczące równości: równość wobec prawa, równość kobiet i mężczyzn, prawa dziecka, prawa osób w podeszłym wieku oraz prawa do integracji osób niepełnosprawnych. Następnie uczniowie zagrali scenki przedstawiające sytuacje gdzie, zdaniem uczniów, równość została naruszona. Uczniowie pokazali scenki rodzinne, w których ukazali młodsze i starsze rodzeństwo nierówno traktowane. Problem ten nie był łatwy do rozwiązania, gdyż z jednej strony rodzeństwo powinno być traktowane na równi, z drugiej jednak strony niektórzy uczniowie przyznali, że starsze rodzeństwo powinno pomagać młodszemu w lekcjach, gdy rodzice nie mogą tego zrobić. 
Projekt został zakończony w Rostarzewie, ale uczestnicy projektu zostali zaproszeni na Litwę, do Wilna od 30 września do 2 października. Będzie to podsumowanie projektu Droga Obywatela połączone ze zwiedzaniem Wilna.

Beata Janowicz

 
Projekt Litwa PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
poniedziałek, 17 marca 2014 20:49

W październiku 2013 r. zaprzyjaźniona ze szkołą w Rostarzewie szkoła z Syrvintos, zaprosiła gimnazjalistów z Rostarzewa do wzięcia udziału w międzynarodowym projekcie pt. „Droga obywatela”.

Zanim jednak projekt się rozpoczął, strona litewska zorganizowała szkolenie wraz z warsztatami przygotowującymi do projektu. Przyjechały reprezentancje ze szkół z Litwy, Łotwy, Estonii oraz Polski. Naszą szkołę reprezentowała pani Beata Janowicz oraz Julia Adamczak.

Pierwszego dnia, po przyjeździe do hotelu i posiłku, odbyło się zapoznanie szkół. Wszystkie szkoły przygotowały prezentacje o swojej szkole i regionie, z którego pochodzą. Pokazy slajdów oraz ciekawe opowieści i anegdoty przybliżyły do siebie uczestników.

Zaraz po prezentacji szkół przedstawiono program „Europa dla Obywateli Unii Europejskiej”. Zaproszono wielu znamienitych gości z organizacji pozarządowych a także z katedry prawa uniwersytetu w Wilnie. Przedstawili oni zagadnienia praw człowieka w Unii Europejskiej oraz problemy w respektowaniu praw człowieka w Europie.

Po wykładach nadszedł czas  na praktyczne ćwiczenia. Zaprezentowano różne metody „Tartu Forum” stworzone przez Augusto Boala. Metody te natychmiast były ćwiczone i zaangażowały bez reszty wszystkich uczestników. Augusto Boal był bardzo twórczą osobą i jego metody zdominowały warsztaty. Wszystkie dni pobytu  we Wilnie były bardzo intensywne. Zajęcia odbywały się od 9 do 18, ale były tak ciekawe i angażujące, że nie zauważało się mijającego szybko czasu.

Pobyt był wypełniony wrażeniami. Dodatkowo zorganizowano dla uczestników szkolenia pieszą wycieczkę po Wilnie. Przewodniczka wspaniale pokazała ulice i uliczki Wilna, a jej ciekawe opowieści pozostaną w pamięci na długo.

Zwieńczeniem warsztatów była mini-konferencja zorganizowana przez uczestników warsztatów w Liceum Wileńskim. Przedstawiono dwie historie, które poruszyły widzów do tego stopnia, że osoby z publiczności zajęły miejsca większości aktorów, zupełnie zmieniając bieg wydarzeń. Można zatem powiedzieć, że pierwszy „Teatr Forum” przedstawiony przez uczestników szkolenia  odniósł sukces.

Trudno było się pożegnać. Czekamy z niecierpliwością na następne spotkanie już we wrześniu 2014.

Beata Janowicz

litwa0001
litwa0001
litwa0002
litwa0003
litwa0004
litwa0005
litwa0006
litwa0007
litwa0008
litwa0009
litwa0010
litwa0011
litwa0012
litwa0013
litwa0014
litwa0015
litwa0016
litwa0017

 
II część projektu międzynarodowego PDF Drukuj Email
Wpisany przez Administrator   
środa, 05 marca 2014 00:00

28 lutego 2014r. uczniowie gimnazjum przedstawili drugą część projektu Teatru Forum.

Tym razem tematem poruszonym w przedstawieniu było prawo do wolności. Aktorzy przedstawili scenki, w których jedna dziewczyna jest zmuszana, aby dostosować się do grupy. Nie może ona ubierać się, zachowywać i mówić o swoich preferencjach muzycznych, gdyż jej koleżanki szybko z niej szydzą i stawiają jej ultimatum: albo robisz to co my, albo nie jesteś z nami. 
Publiczność, jak zawsze w Teatrze Forum ma prawo wpłynąć na bieg wydarzeń i spowodować, że sytuacja głównej bohaterki będzie lepsza. Widownia zaangażowała się w przedstawienia i zdołała zmienić sytuację dziewczyny tak, aby mogła wyrazić siebie w sposób, jaki lubi.

Beata Janowicz

 
« pierwszapoprzednia123456następnaostatnia »

Strona 1 z 6

Kalendarz

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Powered By therelax.com

Imieniny

Dzisiaj jest: 20 Sierpień 2014    |    Imieniny obchodzą: Sabina, Sobiesław, Bernard

Odsłon : 210092
feed-image Nasze wiadomości

Nowości

Popularne

Nasz adres

Zespół Przedszkolno-Szkolno-Gimnazjalny

ul. Rakoniewicka 23

62-068 Rostarzewo

tel./fax  61 4442523

tel. 601270285

e-mail: zsrostarzewo1@wp.pl



Stworzone dzięki Joomla!. Designed by: free joomla templates VPS hosting Valid XHTML and CSS
Copyright © 2011 Szkoła Rostarzewo Wszelkie prawa zastrzeżone
ZPSG w Rostarzewie